Benny lever

I helgen fick jag och Therese för oss att vi skulle rida Benny en kortis. Han är ju pensionerad från träning och tävling och har mest lallat i hagen sen jag ställde av honom för flera flera månader sedan.
 
Men, i helgen fick vi för oss att han skulle få testa vingarna igen eftersom att han alltid har haft en extremt positiv inställning till allt som har med ridning och arbete att göra.
Sagt och gjort så tränsade jag och tänkte hoppa upp barbacka eftersom att han inte har kvar sin sadel, men det gick ju inte eftersom att han hade väldigt mycket krut under hovarna.. Trodde inte att gamla benny skulle klara av att bocka så mycket som han gjorde haha. Slutade med att vi fick ta in honom igen och sätta på Vickes sadel. 
 
Har aldrig sett honom så glad som nu i helgen, hans livsglädje är verkligen på högsta nivå. Han kändes jättemjuk och samarbetsvillig, trots att han vilat så länge. Jättekul att han kändes så glad och fin.
 
Therese red också litegrann och gjorde lite byten och förvänd galopp, han gick jättebra med henne. Gillar att Therese rider så himla mjukt och följsamt, man behöver adrig vara orolig när man sätter upp henne på nån av hästarna. 
 
Men varför rider jag inte honom längre då? 
 
Anledningen till att Benny inte rids längre är för att han har dåliga knän och gamla korsbandsskador som spökar, men nu framöver ska jag försöka rida honom nån gång i månaden på ett litet pass i typ 15-20 minuter så att han fortsätter hålla sig mjuk, samt eftersom att hjärnan på honom vill mycket mer än kroppen klarar. Hade vi frågat Benny så hade han med glädje tävlat och tränat ett tag till men kroppen hans strejkar. Det är även så att jag valt att Bennys karriär ska vara över nu. Han har flyttat över Europa och tävlat massor av stora tävlingar i flera år men nu är det dags för honom att slå sig ner och leva lyxliv som pensionerad stjärna. De få gångerna som jag kommer rida är enbart för att han tycker att det är så jäkla roligt och inte i något träningssyfte, vi ska bara ut och leka för att rasta huvudet på honom.
 
Lägger in lite bilder från när Therese rider här nedan!
 
 
Här ser man verkligen hur ögonen lyser på honom!