Borta bra men hemma bäst

I måndags natt kom vi hem från Italien, faktiskt skönt att få komma hem till sitt eget. Jag saknar alltid stallet och gården så mycket när jag är borta.


I förmiddags kom Phaffe hem från träningslägret hos Lina. Han hade skött sig bra och dom hade jobbat med galoppen och lösgjordheten. 
Han är lite trött efter en veckas träning så idag blir det mystur i skogen ihop med Vicke och Therese, vila imorgon och eventuellt träning för Anne på fredag beroende på hur hon har sina lektioner på ridskolan där hon jobbar. 

Nu är det långhelg och jag är ledig torsdag och sen veckan ut så idag var sista skoldagen denna veckan. Så himla skönt nu i slutet av terminen i nian när man läst klart fler och fler ämnen för hela grundskolan. Idag blev jag till exempel helt färdig med matten, svenskan och engelskan. Det börjar bli lugnare på skolfronten eftersom att jag bara har musik, tyska, samhällskunskap och kemi kvar att jobba med. Det händer väldigt mycket under slutet av vårterminen så det är inte alls många skoldagar kvar, nästan bara massa roliga saker som klassresa och avslutningsmiddag och liknande. 

Jag har under nian inte alls haft det mycket med hästarna. I 7/8 så hade jag 4-5 hästar i tävlingskondition samtidigt som väldigt mycket skolarbete. Jag har alltid satsat högt i skolan så det var lite tufft med mycket sena kvällar och tidiga morgnar för att få ihop det. 

Det har varit ganska skönt ändå att inte ha så mycket hästar, jag satsade massor nu i nian och behövde verkligen ha bra betyg för att komma in på ekonomilinjen som har höga intagningspoäng. Färre hästar har lett till mer tid för skolan så att jag når mina betyg. Har ju bara haft Phaffe, Nelson och Pandora två gånger i veckan och nu har jag bara Phaffe på heltid. 

Jag är lite bekymrad över vad jag ska göra i sommar dock 😂 Jag lär antagligen få ha Pandora fler än två gånger i veckan men det är lite trist att bara ha en häst hemma.. Ett väldigt långt sommarlov, inget skolarbete alls och minimalt med saker att göra i stallet. Ska verkligen se över möjligheterna att ta hem en eller två ponnyer i träning över sommaren för som det ser ut nu så kommer jag att gå rastlös ett flertal dagar på lovet 😅 

På tal om sommaren så har det verkligen hunnit bli sommar här medans jag varit i Italien! Alla bladen har slagit ut, blommor överallt och gräset på gräsbanan har växt sig liite längre än befogat... Alla ponnyerna har tappat det mesta av sin vinterpäls och börjar bli fina i sin sommarpäls. Jag var lite orolig för hur Benny skulle klara fällningen eftersom att han är gammal och grå, men det har faktiskt gått utmärkt och han är den som fällt mest av alla! Så skönt att han är så fräsch att han klarar att fälla, äta och tugga och har bra hovar och sånt. 

Imorgon ska jag kicka igång dagen med att coacha Daisy på tävling samt titta på Therese som också ska dit. Därefter blir det stallfix.

Busiga ponnyer i skogshagen
Still going strong, superBenny
Efterlängtad liten Knot ❤️
Tror att han var minst lika glad som jag över att ses igen, iallafall med tanke på hans blick 😍