Tävling i Eskilstuna

Tävlingen i lördags gick inte riktigt som planerat som många av er redan sett/vet, särskilt ni som följer mig på Equipe borde ha förstått att något gick snett. 59,8% i en LB är verkligen under min och Trusses värdighet, han har levererat rundor på mellan 65% - 70,5% hela sommaren plus 63% i La-debuten så lördagens resultat kom lite som en chock tyvärr.


Han var extremt trött/seg och helt utan power genom hela programmet och vi fick en stor miss i galoppen som drog ner oss på 2or och 4or. Trots att han hade åttor och sjuor i protokollet så hjälpte det inte så mycket då dessa låga siffror drar ner en hel del. Lyckligtvis hade jag ett fint lag med mig att stötta upp min och Trusses dåliga dag på så det ledde iallafall till lagvinst i första omgången.

Vi tar helt på oss allt som hände i lördags då vi borde sett ett mönster tidigare. Redan på tävlingen i Boxholm då han debuterade La var han ovanligt trött på tävling vilket resulterade i ett avbrott i galoppen. I vanliga fall brukar han alltid showa loss, hingsta sig, vara otålig och bankig samt skrika en hel del, men i Boxholm var han tyst, snäll och inte hingstig alls. Samma sak hände nu i lördags, inte hingstig över huvudtaget utan bara lugn. Jag har under hela sommaren joggat honom 10 min hemma innan tävling då det har hjälpt honom massor rent fokusmässigt. Till och med på Gripenmeetinget då han tävlade tre dagar i rad joggade jag honom varje morgon och ändå var han superhet på tävling. Nu verkar det som att han mognat ytterligare och kommit till en ny fas i sin tävlingskarriär, där han inte längre behöver joggingen. Han blir helt enkelt för trött. Nu har vi tittat över hans vanor innan tävling och kommer därför göra en del ändringar inför helgens ungponnychampionat. Kändes lite surt att sista starten innan championatet gick åt skogen men vi fick till en grym träning idag så förhoppningsvis klarar vi av att ta oss hela vägen till våra mål i Vetlanda i helgen.

Från vänster: Jag och Trusse, Lagledare Maggan, Emma och Bubblan, Nadine och Chilli, Emelie och Freddy.
Inridning till prisutdelningen.