Trotsålder

Nähäpp hörni, vi fick verkligen inte till det idag. Vet inte riktigt vad som hände egentligen, framridningen gick bra och allt var som vanligt tills vi skulle in på collecting ring. Då var tydligen staketet JÄTTEläskigt, och inte blev det bättre inne på banan heller, snarare helt tvärt om. Det var definitivt inte lättridet idag med en häst som bara kastar sig och skyggar för staketet samt fryser fast i marken totalt. Jag valde att bara släppa alla förhoppningar jag haft för denna helg och istället behålla tålamodet och lungt och beslutsamt göra allt jag kunde utan att bli frustrerad.

Jag fick massor av fina ord av de människor som sett oss på både framridningen och tävlingsbanan, bland annat att Trusse hade enorma kvaliteer och att jag tog mig igenom det hela på ett proffsigt och bra sätt. Domaren skrev i hans protokoll att jag kämpade väl och att jag utförde det så gott jag kunde.

Han är inne i sin trotsiga femårsperiod just nu då han testar mig på diverse olika sätt och jag försöker bara att se det som en del i hans utveckling trots att det är skitsurt att sitta på ponnyn som kvalat in på högst procent av alla i hela klassen och sen inte få ut nått av allt jobb man lagt ner. Han har levererat klockrent hela sommaren så hans trotsighet kom lite som en chock efter en period där han gått som på räls, men det är sånt man får ta med unga ponnyer. Det är ju trots allt ett projekt jag sitter på och inte en fullt utvecklad och färdig ponny som går stadigt hela tiden.

Vi funderade ett tag på att åka hem igen redan nu ikväll men tack vare otroligt trevliga människor här på tävlingsplatsen fick vi möjligheten att rida honom på collectingring samt runt hela banan nu under eftermiddagen. Jag red fram på vanliga framridningen och därefter på collectingring och runt banan tills allt kändes superbra och alla spänningar var släppta. Nu hoppas vi bara att det håller i sig tills imorgon.

Han är hursomhelst ursnäll att ha med sig på meetings. Lugn i boxen och installerar sig bra, äter, dricker och kissar utan problem så det är inga problem alls.

Imorgon fodrar Ami och så ska vi mötas här på hotellet och äta frukost vid åtta. Därefter ska Trusse promeneras, jag ska putsa iordning hans grejer och dona lite och sen rider vi vid lunchtid. Vi hoppas på bättre resultat imorgon!

Jag är iallafall stolt över min insats som kunde behålla lugnet och bara ta mig igenom programmet med de åtgärder som gick att tillta. Har sett många gånger då ryttare tillslut tappat proffsigheten och låter frustrationen ta över och ilskan går ut över hästen och så ska det ju inte gå till. Problem ska lösas på korrekta sätt. Ja, en viktig start gick åt helvete men ur det måste man se att han har ju faktiskt en framtid framför sig och även om vi gjorde en bortkastad start idag så måste vi ta igenom detta för hans utbildning och framtida ryttares skull. Då passar det sig helt enkelt inte att bli arg. Dessutom sjukt oproffsigt att låta ilska ta över.

Vi tröstshoppade lite på Vetlanda Hästsport, ett par sporrskydd och en nummerlapp till schabraket från Kingsland fick det bli. Lite sånt som är bra att ha.

Nu har vi ätit middag på Bar&Ät här i Vetlanda och tar nya tag inför imorgon, och med det säger jag godnatt 💕

På väg in i boxen! Fler bilder på gång
Championatrosett!