Fina ponnyer

Verkligen bra tävlingsdag idag! Tog hem två placeringar av två möjliga i dagens LA1 Kategori B+C 😍💪🏽

Trusse var först ut med starttiden 12:27. Han kändes riktigt härlig på framridningen, framåt och lyhörd. Han var väldigt tyst idag, inte hingstig alls förens på slutet då han taggade till lite. Tyvärr låg dom efter i tiden så min framridning blev för lång vilket ger enorm påverkan på en så pass ung och orutinerad ponny som Trusse. Han behöver sina 25-30 minuter, inte mer eller mindre. När han blir äldre kommer tio minuters skillnad inte göra så mycket men nu när han håller på att lära sig kan det faktiskt avgöra om rundan blir bra eller inte. Rundan blev väldigt ojämn men trots missar lyckades vi plocka på oss åttor i båda 10-metersvolterna i trav och riktigt fina siffror på inridningarna och halterna (7-8). I skänkelvikningarna tappade jag bakdelen lite men vi fick sexor på båda och det är ju inte fy skam. I mellantraven visade han inte sitt fina register utan vi fick bara 5-6 på dom tyvärr då han började bli trött. 7,5 på fattningen från skritt, 6 på ena förvända och 6,5 på andra. Oturligt nog drog vi på oss ett avbrott i galoppen och en fyra som drog ner lite... Slutresultatet blev ändå 62,7% som jag är jättenöjd med på hans LA-debut! Hans energi hade börjat droppa lite inne på banan eftersom att framridningen blev för lång, även om jag bara skrittade så tar det mycket psykiskt på lillhingsten att bli riden men jag tycker ändå att han gjorde det bra på banan sen. Så fort han blir äldre kommer han att lära sig att fortsätta kämpa lite till fast han blir trött men det är en rutinsak som kommer bli bättre.


Efter Trusse var det bara två ekipage emellan innan det var dags för Nelson så jag valde att inte jobba upp honom i den höga formen då jag ändå inte skulle hinna slutföra det utan jag sänkte nivån ett snäpp och la honom i en lite lägre LB-form för att göra det schysst för oss båda. Ingen idé att starta upp något man ändå inte har tidsutrymme för att fullfölja, det blir oftast inte bra. Jag var fast besluten vid att jag skulle testa på vissa förändringar för att få honom att funka på tävling så jag tog detta tävlingstillfälle som ett experiment. Jag har inte ridit med sporrar på hela veckan utan bara med ett kort hoppspö att ta till i nödfall. Han har börjat reagera mycket bättre på skänkeln hemma och idag när jag tog på sporrarna så fick jag helt andra reaktioner än tidigare på tävling, så nu har jag bestämt mig för att aldrig rida med sporrar hemma utan bara när jag tävlar. Den andra förändringen jag gjorde var att rida fram utan spö. Hade bara spö en kort stund när jag flyttade för skänkeln i båda varven innan jag släppte det igen och det visade sig vara en smart sak även det. Den tredje saken jag testade var att låta honom galoppera på i ett friskare tempo och med en lätt fältsits innan jag fick startsignal för att han skulle få upp farten lite. Den fjärde och sista saken jag gjorde var att jag helt enkelt hade is i magen när jag red in på banan. Jag visste med mig sen tidigare starter att han kommer att dö inne på banan och försöka komma undan genom att bli som ett tuggummi att rida, så det är ingen idé att få panik och börja picka och hacka med sporren som en galning för då blir det bara värre. Istället satt jag bara mjukt i sadeln och försökte rida extra mycket med små små förändringar i sitsen samt att driva med min sits istället för med sporren. Jag använde helt enkelt skänkeln klokt (I alla fall klokare än tidigare) och då blev han inte lika skänkeldöv som han brukar bli inne på banan. Visst, det var fortfarande inte någon sprudlande energi i honom men man måste låta förändring ta tid och jag tycker ändå att han svarade bra på mina nya idéer med tanke på att det var första gången jag vågade testa. Vem vet, om fem starter till kanske han inte blir seg alls? Vi red igenom ett stadigt program utan missar, 6-7 genom hela förutom en 5.5 där vi fick liite bakslag på det sega. Annars var han väldigt jämn och vi fick totalt 66% och vann 😍 Äntligen räckte hans resultat till placering! Trusse hamnade på en andraplats i samma klass och fick en fin blå rosett i sin första LA-start.

Jag är jättenöjd med båda två och även stolt över mig själv (haha) som veklingen tog tag i Nelson och vågade bryta mönstret. Ibland måste man chansa för att vinna, bokstavligt talat 😉 Nu ska vi jobba vidare på detta så hoppas vi på ännu bättre resultat snart.

Stort tack till mina tränare Emelie Brolin och Anne ström som coachar och peppar mig och hästarna, mamma som kör, hjälper till ekonomiskt och alltid är med och stöttar mig på tävling, Lisa som gör ett jättebra jobb som groom och pappa som hjälper till ekonomiskt och alltid är superpeppande och positiv till mig och mina ponnyer.

Även stort tack till mina två huvudsponsorer: FF Fastighetsservice och Bil&Traktorservice Stigtomta John Deere 👑

#dreamteam 🤘🏼✨

Snygg-Nelson! Även Gins nya lilla tjej i bakgrunden som var med och hejande på oss. Så roligt att höra att Gin gör sitt jobb!
Trusse som tycker att detta med "bilder till bloggen" är ytterst onödigt
Älskade lilla prickmule ❤️
Mitt fina ländtäcke med FFs logga
John Deere-täcket som alltid är med på tävling
Äntligen en snygg pose 😉😅
Så härlig lugg har han! Plockar nog några extra poäng tack vare kalufsen 😉
Avskrittning! Nelson ser ut som en tunna heheh
Arg bäbis som vill ha lite betfor, inte ta bilder