Tack för allt, Trusst Me 687

När jag träffade Trusse för ungefär två år sen stod han i en hage i skogen en bit från Amis gård. Han stod där ihop med en annan liten russkille, som jag tror var hans bror (om jag inte minns fel). Jag tyckte egentligen inte att han var så jättefin, huvudet var lite för stort för kroppen och hans svans var som en liten kvast. Han såg ut som vilken ponny som helst i mina ögon just då. Hade jag vetat vilken resa vi skulle komma att göra ihop skulle jag aldrig tro på det, och idag är han allt annat än bara en ponny för mig.

Trusse flyttade hem till mig några månader senare, hösten 2014. Han var min första unghäst och ganska hingstig, ibland var jag nästan lite rädd för honom. De första gångerna vi var ute med honom på programridningar och tävlingar skrek han bara och var knappt kontaktbar ibland. Hela säsongen 2015 gick åt till att vara hingstig, härja och tappa fokus. Jag tyckte att han var lite läskig, bökig att ha med sig och svår att rida. Tills en dag i slutet av säsongen då det bara klickade. Han gick på 66% i en LC, och det var första gången jag var nöjd med ett program på honom.

Under vintern hände det nått stort. Han mognade något otroligt i psyket och kunde ägna sin energi åt att träna. Han växte i kroppen och blev riktigt snygg. Han hittade sin fantastiska trav och otroliga bakben, han blev som en helt ny häst. Det var då mina tankar på USM började poppa upp på allvar. Jag blev fast besluten om att han skulle kvala, trots att han var ett russ och trots att det var många som inte trodde att han skulle klara av det.

Första starterna 2016 var dåliga, men efter två eller tre rundor på under 60% började han leverera. Under sommaren har han gett mig ena rundan efter den andra på mellan 65-70% med ett flertal vinster och placeringar i LB. Han kom tvåa i sin första cup på sitt första meeting, han kvalade till USM på 68,9% som snitt, han kvalade in till championatet på högst procent av alla i hans klass och han debuterade La på 63% och en andraplacering. Han är visad på bruksprov och kvalitetsbedömning och betäckt ett par ston. Han presterade långt över förväntan och han förvånade alla, inte minst mig. Denna ponny har fått flest lovord av alla mina ponnyer, han har defintivt framtiden framför sig.

Trusst Me 687 är helt fantastiskt. Han gjorde mina sista B-ponnyår lärorika, roliga, svåra och kämpiga, underbara, framgångsrika och inte minst prestationsfyllda.

I helgen gjorde vi våra sista äventyr tillsammans. En start i LC på 65% och en photoshoot med Elin när jag red honom för sista gången innan vi lämnade tillbaka honom. Jag red passet med en klump i magen.

Han var alltid glad och positiv, ett riktigt busfrö med glimten i ögat och kapacitet så det heter duga. Jag kommer sakna hans gnista och hans prickiga lilla mule mot min kind.

Han lämnar inte bara en tom box efter sig, utan en tom bit i mitt liv och i mitt hjärta.

Lycka till i livet Trusse, och tack för åren med dig. Du är oslagbar.

❤️🦄

#1 - - Daisy:

Fina Trusse! Lycka till till er båda❤️❤️

#2 - - Anita:

Fin bild :)