Planen med Phaffe

Planen med Phaffe är att vi ska bygga upp hans styrka och kondition ytterligare. Just nu ser hans vecka ut som så:

3 dagars konditionspass när vi klättrar i en brant backe som tar väldigt bra på musklerna. Den är kort, brant och väldigt effektiv för musklerna. Nu i början rider jag bara 3 gånger upp och 3 gånger ner (totalt 6 gånger/pass) i backen men det märks redan nu efter bara tre gånger att han orkar mer än tidigare. Så fort jag känner mig färdig med 6 gånger så kommer jag öka till 8 osv. Målet är att han ska orka 14 gånger i backen innan jag kör vidare med backintervaller för att jobba upp lite kondition. Då byter jag till en backe med lägre lutning men betydligt längre som är bättre att träna intervaller i. Dock vill jag känna mig helt klar med 14 gånger i klätterbacken innan jag börjar med backintervallerna. 

3 dagars dressyrpass: Den andra delen av hans vecka består av korta 20-minuters dressyrpass med graman. Eftersom att jag inte riktigt har hittat alla knappar på honom än så kan jag inte erbjuda honom en korrekt form där han arbetar med rätt muskler. Därför har vi tagit hjälp av gramanen så att han helt säkert jobbar med rätt muskler hela tiden nu medans vi jobbar med att stärka honom. Det jag gillar med graman är att den går att släppa på så att den bara hänger när man känner att man inte behöver den mer, så den är väldigt effektiv till skillnad mot gummisnodden som inte är reglerbar alls. Jag strävar hela tiden efter att bli bättre på att rida Phaffe och att rida med graman är inget jag i vanliga fall brukar göra, men för att jag ska komma åt rätt muskler innan jag lärt mig hur han funkar ordentligt behöver jag den som extrahjälp ibland. Den kommer jag dock sluta rida med så fort som möjligt. Det är ett rätt så känsligt ämne det här med graman så vi får hoppas att alla ni förstår hur jag och mamma (ihop med tränare) kommit fram till att det är bäst för Phaffe. Jag kommer inte djupdyka i mina åsikter om graman just nu men om ni vill kan jag skriva ihop ett åsiktsinlägg angående detta i framtiden. Till er som inte vet vad graman är så kan ni gå in under fliken "Fakta" här på bloggen, där har jag skrivit ett faktainlägg om gramantygeln som publicerades förra året. De gånger det krisar och jag av nån anledning inte kan ta Phaffe kommer mamma longera honom med snodd.

Sista dagen i veckan vilar han. Självklart är dressyrpassen och konditionspassen inte lagda så att han får gå dressyr flera dagar i rad eller tvärt om utan de är väl blandade över veckan.

Vi kommer inte stressa över huvudtaget med Phaffe utan vi ska se till att både han och jag får den tid vi behöver att lära känna varandra och  rida ihop oss. Han ska bli starkare och jag ska lära mig rida honom bättre. Hela sommaren kommer gå åt till att bara jobba utefter detta schema och sen mot sensommaren/hösten kommer vi börja träna. Även vintern kommer gå åt till träning så ska vi börja tävla under 2017!

Ska det bli kul att följa våran resa? 😊