Fråga

Jag fick in två frågor på Instagram Direct igår kväll som jag tänkte ta upp. 


Varför gillar inte du Vicke? Han är ju jättesöt 😍

Svar: Hej! Ja, han är en bedårande liten ponny den där Vicke, men här måste jag nog försvara oss lite.  Vicke är världens sötaste och finaste lilla häst som kan gå riktigt fint. Vi har ridit 70% och 9a i protokollet så han kan han, men problemet med Vicke är att han är väldigt svår. Han är inte alls lik någon annan häst jag ridit förut och han kräver olika hjälper från dag till dag och det gör honom ganska oberäknelig och därför svår att hitta formen på. Tack vare detta har Vicke lärt mig väldigt mycket så jag är glad att jag rider honom ibland, men eftersom att han faktiskt är mammas häst så rider inte jag honom superofta. Dessutom så är han inte alls min typ av häst och därför är han inte storfavorit att rida, men definitivt en favorit att hantera!

Har du några elever som du tränar? Kan man träna för dig? 

Svar: Njaa, jag skulle väl inte kunna kalla mig för tränare på något vis och kan därför inte säga att jag har några elever heller, men jag gillar verkligen att hjälpa till och försöker finnas som en hjälpande hand så ofta jag kan. Tex gillar jag att ta på mig projekthästar och hjälper mer än gärna till på alla håll och kanter det kan behövas. Bland annat så hjälps jag och Daisy åts ganska ofta. Jag coachar henne med ridningen genom att låta henne träna på mina ponnyer när hon är här och jag trimmar henne med hennes ponny när jag är hos henne. Som payback är hon med och hjälper till i mitt stall ibland och på söndag ska hon följa med på tävlingen som hästskötare. Hästen hon har nu är hennes första egna ponny och även fast hon kan det som krävs för att ha en häst så kan vad som helst hända med dessa djur, och ibland hamnar man i situationer som man inte hamnat i förut och inte vet hur man ska lösa. Såna situationer hamnar jag också i ibland trots att jag har haft en egen ponny sen jag var 4 så det är självklart att man behöver hjälp oftare med sin första ponny. Då finns alltid jag och mamma för att hjälpa och jag svarar mer än gärna på alla frågor hon har. Det är kul att hjälpa andra med ridningen och hästlivet i allmänhet så jag tar alla chanser jag får, tex så tränade jag Gin och hans nya ryttare sist vi hälsade på. Att ta på sig projekthästar är ju också ett sätt att hjälpa andra på och det är dessutom enormt roligt att rida olika hästar och man lär sig så otroligt mycket så det gynnar ju mig också. När man inte har råd att köpa en superduperfin ponny direkt så får man samla kunskap genon att rida många olika hästar. Jag vill ju i framtiden kunna kalla mig både beridare och tränare på riktigt och verkligen ha det på papper, men i nuläget så känner jag mig inte jättesäker på att träna andra så länge jag inte känner att jag faktiskt kan lära personen något på riktigt. Så slutsatsen blir alltså att jag jättegärna hjälper till med både andras ridning och andras hästar, men jag skulle inte kalla mig själv för tränare i nuläget.

Hoppas att du blev nöjd med mina svar och förstod mina formuleringar!