Träning med Benny

Tränade på Jällsjö med Benny idag. Har länge haft mycket fokus på öppnor och slutor eftersom att jag senaste tiden bara ridit LA:P1 och en FEI på honom men nu i början av säsongen 2016 ska vi mjukstarta med LA1or och då hoppar vi ner ett snäpp till skänkelvikningar istället för skolorna. Märkte idag att vi tappat en hel del finlir där så det ska vi ta tag i igen och börja slipa oss där. Har inte ridit riktiga tävlingsskänkelvikningar på länge nu så det är inte så konstigt att vi tappat det lite, men nu vet vi ju det och då är det bara att träna på den fronten. 

Galoppen och skritten sitter väldigt bra just nu, i traven märker jag att jag blir lite yvig i sitsen så jag måste få iordning på framförallt överkroppen. Som tur är  så har jag bästa hjälpmedlet, men det får ni inte veta nått om än så ni får gå och vara lite nyfikna ett tag nu ;) Men galoppen har jag alltid haft lätt för så där går han riktigt bra just nu, och skritten hinner man tänka så mycket i att det nästan aldrig blir fel. I traven blir jag även lätt stum och sitter emot så hela följsamheten behöver förstärkas.

Mitt svåra varv är vänster varv så det har jag fått jobba mycket med, särskilt på Benny eftersom att han är så känslig. Vi har fått till det relativt bra men jag tänker inte ge mig förens jag är helt liksidig så än får vi fortsätta kämpa på!

Red utan spö idag och han går lika bra utan spö som med och det är skönt att veta att han inte går för spöt utan för mina hjälper. Viktigt att checka av sånt ganska ofta så att spöet inte blir anledningen att hästen rör på sig. Om hästarna bara lyder spöet så funkar det aldrig på tävlingsbanan sen. 

Kul att alltid ha nått att slipa på!

Hjälm: BR
Väst: Spooks
Handskar: Roeckl (Rekommenderar starkt!!)
Ridbyxor: Hööks
Stövlar: Hööks
Träns: PS Of Sweden
Sadel: Prestige
Lindor: Kyro Ridning Gear
Boots: Eskadron
Sporremmar: Equito
Schabrak: Hööks
Han har även en fårskinsspadd.