Göra iordning Benny inför ridpass

Med Benny är det ju väldigt noga skötselmässigt som de flesta av er redan vet, och jag tänkte därför berätta lite om hur jag gör iordning honom inför ett ridpass.

Först och främst så ska jag passa på att berätta att han endast rids 3 gånger i veckan. Vet att jag var sagt det förut men ifall att nån av er glömt eller inte visste om det så har han haft lite problem med sina knän och vi har därför valt att lägga upp hans vecka med ett joggingpass, ett träningspass för tränare och ett träningspass själva. Detta upplägg har funkat super på honom och han känns som ett levande bevis på att man inte behöver nöta på banan varje dag för att kunna prestera. Alla hästar kräver olika mycket ridning i veckan och Benny som är så pass välutbildad behöver inte mer än så här.

Idag var det dags för ett joggingpass som jag nämnde igår. Det första jag gör när jag hämtat in honom från hagen är att byta hans hagskydd mot Ice Vibe-skydden och sätta de på den lägsta vibrationen (1an) som vibrerar i ca 10-15 minuter. Han står med dom på sig under tiden jag gör iordning honom, både de gånger jag ska jogga och de gånger jag ska träna själv. När han tränar för Emelie eller om vi ska åka till ridhuset står han med de på sig i trailern på högsta vibrationen (3an) som vibrerar 20min ca. 
När Ice Vibe-skydden är klara så byter jag de mot lindor fram och luddskydd bak. Under lindorna har jag alltid Back On Track-paddar.
När jag sadlat så lägger jag direkt över Back On Track-täcket och skrittar fram (och av) med täcket på för att hjälpa honom mjuka upp musklerna i ryggen och korset. Funkar enormt bra!
Efter joggingpasset kyler jag runtom på båda hans framknän med Eclipse Ice Gel som jag tycker är väldigt bra. Dock är det 96h karenstid på den kylgelen så den får inte användas för nära inpå tävling. Som tur är så har jag möjligheten till ett jättebra alternativ som jag alltid använder efter träningspass och det är Ice Vibes kylpaddar som läggs i frysen minst 2h innan användning som sedan läggs inuti de vanliga vibrationsskydden som man sätter på vibrationer på som vanligt. Även det funkar bra och den sortens kylning använder jag främst efter träningspass för Emelie och när vi varit i ridhuset men även nära inpå tävlingar. 
#1 - - Anonym:

Det är hemskt att du låter dina hästars hivar vara så långa. Sen rider du ju på en gräs matta då märker man att du hellre lägger pengar på dig och inte på dina hästar. På den snap så har du alltid bilder på dig och aldrig på dig vissar också stt du är omogen och bortskämt. Din familj är ju rik så vrf har du inte en rid bana om du daltar så jävligt med dina hästar som du äbdå bara glr halta.