SVAR PÅ FRÅGESTUNDEN

Wow, vad duktiga ni har varit! Det har kommit in massor av frågor, inte bara här på bloggen  utan på instagram, kik och Facebook också. Superkul! Tänkte ta och svara på dom nu.
 
Fråga ifrån: Anonym
Fråga: När ska du börja sätta igång Benny?
Svar: Hej, Nu i sommar ska jag jogga honom 10-20 minuter ungefär varannan dag. Han har varit på återbesök och har repat sig rejält och är på god väg. Han ska sättas igång lugnt, lugnt med lite i taget under sommaren och sen kan vi börja träna igen till hösten! :)
 
Fråga ifrån: Anonym
Fråga: Vad är ditt mål med hästarna?
Svar: Överlag har jag som mål att alla mina hästar är välmående och friska, men sen har jag ju även enskilda mål för varje häst.
Gin: Hitta ett så bra nytt hem som möjligt till min älskade kung.
Benny: Att han ska bli frisk och att vi ska kunna rida elitserien.
Nelson: Kvala till nationellt.
Trusse: Fixa kvalen till USM.
Vicke: Placera mig i Lätt B och rida en Lätt A.
 
Fråga ifrån: Daisy
Fråga: Vad är ditt mål med Nelson i hoppning?
Svar: Hej Daisy! Jag har ju inte så jättehöga ambitioner när det gäller hoppning då jag känner att dressyren är lite mer det jag vill satsa på, men jag vill rida några Pay And Jump 70-75cm och åka iväg på lite Lätt C och möjligen även Lätt B i framtiden.
 
Fråga ifrån: Magdalena
Fråga: Vilken häst tror du att du kommer kunna komma längst med?
Svar: Hej Magdalena! Jättebra fråga, ska bara försöka att ge ett lika bra svar ;) Jag tror väldigt mycket på alla mina hästar, för jag tar inte hem hästar jag inte tror kommer kunna komma långt på. Har jag inte ett tydligt mål redan från början så känns det liksom inte som nån mening att hålla på. Tex så hade jag aldrig bivit fodervärd på Nelson och Benny om jag inte trott att vi hade en karriär framför oss. Jag tror väldigt mycket på de båda två.  Och med tanke på vad Benny har levererat för fina resultat innan han gjorde sig illa så tror jag extremt på den hästen. Och jag hade aldrig tackat ja tilll att rida Trusse heller om jag bara tyckte att han var nån liten ponny att hoppla runt på då och då. Jag har ju valt att ha alla dessa fina ponnyer för att jag tror på de allihopa. Jag har alltid trott väldigt mycket på Gin, och vi har ju också uppnått en massa saker och haft en hel del fina meriter. Sen tror jag starkt på Trusse också. Och jag har höga förväntingar både med Nelson och Benny, och Vicke med för den delen. Så som sagt, jag tror väldigt mycket på de allihop fast på olika vis. Hoppas att du tycker att du fick ett bra svar.
 
Fråga ifrån: Anonym
Fråga: Vad tycker du om Becca?
Svar: Hej Anonym. Jag antar att du menar Becca Fitoussy? Det var ett jäkla tjat om henne på sitsa tiden ;) Jag tycker att Becca är en jätterolig och supermysig person, snäll och söt, och alltid glad. Går att prata med, bra humor och lätt att skratta med. Hon rider jättefint och har en superfin ponny. Jag saknar henne när jag inte träffat henne på ett tag, och hon gör att det är extra roligt att vara på Brolöten. Världens bästa Becca helt enkelt, haha! Varför undrade du om henne? Vem är det som frågar? :)
 
Fråga ifrån: Magdalena
Fråga: Hur gammal vr du när du började tävla och satsa på dressyren?
Svar: Jag "tävlade" första gången på en liten ridskola här där jag bor. Jag red min shettis Tess och det hela gick ut på att skritta över 20cm hinder med ledare. Då var jag 6 år. Fast den tävlingen räknas ju knappt.... Jag startade min allra första lokala Lätt C på en B-ponny som hette Mx Nellie när jag var 9 år, Vi red på 56% och kom näst sist haha..
 
Fråga ifrån: Anonym
Fråga: Varför köper du bara en massa duktiga hästar, kan du inte lära upp någon själv?
Svar: Hej. Förstår att det inte är så lätt att veta om man inte har följt bloggen sen start, men jag äger faktiskt inte nån av mina hästar själv, förutom Gin som jag är delägare på. Min mormor äger mer än hälften av Gin och så äger jag resten. Sen är jag bara fodervärd på Benny och Nelson, och Trusse är inte heller min. Han står här på utbildning och inridning. Shettisen Tess äger min mormor och Vicke är min mammas ponny. Så att jag bara köper fina hästar är inte helt sant. Så visst lär jag upp hästar själv, det gör jag. Till exempel rider jag in och utbildar Trusse, en fyraårig hingst. Jag och mamma skolar om Vicke från hopphäst till dressyrhäst på Lätt A nivå. En gång i veckan är jag på en ridskola som beridare. Som nioåring hade jag ett B-ponnyruss som kom till oss och hon var tjock och fläskig, hade soleksem och därmed ingen man eller svans, och hon var odräglig. När vi lämnade tillbaka henne 2-3år senare så var hon en slank och fin, välmusklad ponny med lång man och svans som vann Lätt C utan problem. Jag hade även en sommarhäst för ca två år sen som hette Westerns Pearl. Hon kom till oss och var världens racerponny som var het och stark, men otroligt söt. Inget av det berodde på att han var felriden på nått sätt, utan hon var mest glad och sprallig. Hon var inte en stjärna på dressyr heller men när jag lämnade tillbaks henne så hade hon lärt sig att ta det lite lugnt, vila på stegen och vänta. Och för ca tre år sen red jag en ponny som hette Hannibalector. Jag hade bara honom i en månad ungefär. Han var en ganska slö och tråkig häst utan fart och så. Han hade gått mycket på ridbanan och behövde ha lite livslust igen. Den månaden red jag bara ut i skogen, hoppade terräng och raceade på åkrarna. Allt för att han skulle bli glad och busig. Sista dagen jag red honom, innan han skulle åka hem igen så galopperade jag och en kompis ute på fälten. Då la han till med en så lång bockraddda att vi nästan flög av båda två! Han var glad. Jag hade lyckats.
Min familj är verkligen inte gjorda av pengar. Jag hade aldrig haft råd att köpa en häst som Nelson, eller som Benny. Jag är så lyckligt lottad som får låna så många fina ponnyer.  Utan er hade jag aldrig kunnat göra det här. Så jag vill tacka Alice och Emmy Carlsson som jag får låna Benny av, Malin Enestubbe som lånade ut Nelle till mig och tack till Ami Flod som har förtroendet att lämna Trusses utbildning i mina händer. Hoppas att du förstår att jag sliter för det jag gör, och att jag inte får något serverat. Hoppas att du känner att du fick ett bra svar :)
 
Fråga ifrån: Anonym
Fråga: Vad tycker du om Carro?
Svar: Hej. Menar du Carro Elvelind? Jag har inte träffat Carro så många gånger men de gångerna jag har gjort det så tycker jag att hon är en jättegullig och snäll tjej :)
 
Fråga ifrån: Magdalena
Fråga: Ska du bara tävla dressyr eller ska du ut och tävla riktiga tävlingar i hoppning också.
Svar: Kanske i framtiden, just nu är det bara dressyr inplanerat. Men självklart vil jag rida lite Lätt C hoppning med Nelson.
 
Sen har jag även fått lite frågor på Facebook.
 
Frågor ifrån: Emma
Frågor:
1. Varför går Trusse själv i hagen?
2. Varför har Nelson och Vicke munkorgar? Biter de varandra annars?
3 Hur tänkte ni när ni valde hagar åt hästarna?
4. Har dom grimmor på sig i hagen?
Svar: Oj vad kul med många frågor på en gång!
1. Trusse måste ha en hage med tre trådar, annars smiter han. De andra hagarna har bara 2 trådar. Desstom så kan inte hagen vara så stor eftersom att strömmen ska kunna gå runt ordentligt. Därför måste han ha en special hage. Och så går han själv av säkerhetsskäl, det är en stor skaderisk om vi skulle släppa ihop honom med de andra eftersom att det lätt  kan bli bråk eftersom att han är hingst.
2. Nej, de biter inte varandra. De har faktiskt blivit jättebra kompisar! Det är för att det finns för mycket bete i hagen, så de har munkorgar för att inte äta sig så feta och bli sjuka. Nelson går utan munkorg 1 h varje dag.
3. Trusse går själv, och varför ser ni ju ovan. Nelson och Vicke är båda två väldigt snälla hästar som man kan släppa ihop med vem som helst. De har lätt för att släppa in andra hästar så att säga. Därför tyckte vi att de skulle pasa bra ihop, och det hde vi ju rätt i. Både Gin och Benny är lite tjuriga och har svårt för att  acceptera nya hästar, och eftersom att dom är så griniga mot och redan känner varandra så fick de gå kvar ihop.
4. Trusse har grimma hela tiden så att det är lättare att fånga honom om han skulle komma lös. De andra har bara  grimmor om jag ska rida de under dagen.
 
 
Fick några This or That på Instagram. De som är skrivna med tjock text är mina val.
 
Benskydd/Lindor
AAchen/Remont
Pullarträns/Hackamoore
Nellie Berntsson/Tyra Sjöstedt
Box/Lösdrift
Rida på banan/Rida ut 
Terränghoppning/Banhoppning
Outfit/Inte outfit
Brolöten/Trolldal
 
 
 
TACK till er som frågade