ÅSIKTSINLÄGG - SWEDEN MASTERS SIHS 2015

Jag är arg. På riktigt. Och jag känner mig något enormt frustrerad. Jag pratar om Sweden International Horse Shows nya tävling "Sweden Masters" som hade premiär i år. 
 
Sweden Masters är en höjdhoppningsklass där hindren till en början ligger på 140. Varje ryttare hoppar runda ett och får sen välja ett hinder de ska höja efter varje runda. De hoppar alltså  5 rundor där hindren tillslut når höjder som ligger uppemot 170cm, river du så är du ute, enda tills en segrare står ensam kvar.
 
Jag fattar inte varför. Jag gör verkligen inte det. Så jävla dumt. Varför sitter ryttare som Malin Bayard och Olivíer Philippaerts och slösar bort sina unga talanger till hästar för underhållnings skull? Enda anledningen till att detta görs är för att underhålla en publik. För hästarna blir detta bara en svår uppgift där de ska hoppa högre och högre i takt med att de blir tröttare och tröttare. När de är som tröttast förväntas de hoppa hinder på 165-170cm. Varför ge hästen den upplevelsen? Hästen tjänar inget på det.
 
I TR står det klart och tydligt att en häst endast får gå max 3 rundor på en dag, men 2 är idealet. Tekniskt sett så borde inte ens denna så kallade "tävling" godkännas av Svenska Ridsportsförbundet eftersom att hästarna hoppar fler än 3 rundor. De hoppade 5 rundor inklusive hinder i collecting ring medans de väntade på sin tur.
 
Och när vi ändå är inne på collecting ring så förstår jag inte riktigt ryttarnas tänk där inne. Utrymmet var minimalt och de hade trängt ihop sig minst 4 ryttare och två hinder därinne. Hästarna hade redan gått flera rundor och börjar bli trötta, men ändå ska ryttarna envist klämma ihop hästarna och försöka sig på några språng i denna lilla fyrkant till collecting ring. Så. Onödigt. Hästarna är redan uppvärmda, de behöver inte hoppas fram? Hästarna är redan trötta, varför inte låta dom pusta lite innan du ska tvinga den hoppa ännu en runda? Varför klämma in en 175cm hög häst på en så liten yta och på fullaste allvar tro att de ska hoppa hindret på 150 som står där inne. De hinner knappt räta upp sig efter kurvan innan det står ett hinder framför mulen på dom. Det förvånar mig inte att de rev 4/5 försöken. Det ger hästarna en dålig bild innan de ska in på banan igen.
 
Jag blir rent ut sagt besviken på svenska ridsporten och på de ryttare som är så pass stora i världen. Jag trodde att de hade vett nog att sätta hästens bästa framför roligheter, men nej. Så proffsiga som jag trodde att de var, var de inte. Det här gynnnar inte ridsporten på något vis. Vad ger detta för bild till de unga ryttarna? De unga barnen som ska lära sig att hoppa bra och vill bli något stort, de barn som har Malin som idol. Detta ger de en bild av att hoppning går ut på att man ska höja mer och mer tills hästen river och då slutar man. Är det så vi vill att barnen ska se ridningen? Är det den bilden vi vill ge, är det den bilden folk ska förknippa med hoppning? Visst om det sitter en  liten unge som inte vet bättre på en hästgård någonstans i Sverige och busrider på detta viset, men att världsstjärnorna hakar på en sån här sak gör mig förbannad. De vet bättre än så här.
 
Om vi ska koppla detta till hästens välmående igen då. En häst består, precis som vi, utav leder, senor och ligament. Alla dessa 3 saker är sånt som slits, särskilt på hopphästar. Senor och leder tar mycket stryk i landningarna efter hinder och i avstampen. När något slits så går det tillslut sönder, oavsett hur mycket man än pysslar med hästen. Duttet kan bromsa, men det tar aldrig bort. Slitningar sker varje pass, varje språng. Detta betyder att en häst bara har ett visst antal språng i kroppen innan den är trasig. Så dutta på alla ryttare därute, men om ni inte börjar spara på era hästar snart så finns det inget att göra åt slitningarna.  Det låter hemskt, men det är sant. Varför inte strunta i en sån här onödig slitning och spara på sprången istället? Spara på dem till något som är viktigt på riktigt, till exempel en världscup eller ett Lag EM. Det kan vara så att ryttare missar stora tävlingar pga skadade hästar, och hade man sparat på sprången istället så hade hästen kanske varit frisk och du hade kunnat rida ditt EM. Men Malin och de andra ryttarna valde att slösa på sina hästar för underhållnings skull. Och det är förjävligt. Jag blir riktigt ledsen om denna tävling är kvar även nästa år för den representerar bara dålig hästhållning och den har noll fokus på hästarnas bästa, och det värsta jag vet är när våra behov av att bli roade går ut över ett oskyldigt djur. Jag blir nästan mållös över hur dumma idéer folk får ibland.
 
Jag har bara en sak att säga.
 
 
Jag hade aldrig ställt upp.
 
#1 - - Anonym:

......

#2 - - Daisy:

Fy, vad hemskt!😡