2015 - ETT MELLANÅR

Ja ni.. 2015 lider mot sitt slut och idag är sista dagen på ett långt år. Ett år som faktiskt varit ett mellanår för mig! Det har bytts hästar, hästar har varit skadade med mera, och detta har resulterat i att 2015 inte blev ett särskilt tävlingsrikt år om man jämför med 2014, som var det året jag och Gin var på topp och tävlade land och rike runt varje helg. I år har jag visserligen tävlat land och rike runt, men långt ifrån varje helg.
 
Men jag har ju trots allt saker att sammanfatta när det gäller 2015, så jag ska inte vara allt för långdragen nu i början eftersom att vi har ett helt år framför oss att berätta om. Jag ska köra igång alldeles strax, men först vill jag säga att sakerna inte kommer i exakt ordning utan jag skriver ner det som har hänt lite huller om buller, men jag ska försöka minnas ordningen också ;)
 
Det jag  minns starkast och är stoltast över är det jag och Benny lyckats uppnå och den utveckling vi gjort under året. Vi tävlade lite under våren och red bland annat en Lätt A;1a på 67% och tog en andraplats i Mariefred.
 
Efter ett tag visade han tecken på att han hade ont någonstans och vi såg en viss ojämnhet och en lätt hälta. Vi tog det säkra före det osäkra och tog honom till sin veterinär Gonzalo. Det visade sig vara strul med hans vänstra framknä. De kom fram till att han var lite ansträngd och en inflammation. Han visade även tecken på artros i fler än 1 knä. Gonzalo sprutade knäet med tuppkam och Benny fick 2 månaders vila. Vi beslutade att dra ner på träningspassen och tävlingar. Det är därför han endast går 3 pass i veckan nu. Han blev frisk lagom till hösten efter en kämpig sommar. Vi började sköta honom ännu noggrannare och lade stora pengar på fodertillskott och allt möjligt. Vi började linda hans ben med back on track paddar, han fick skydd i hagen, vi provade oss fram bland fodertillskott som kostade mycket innan vi hittade det rätta, han fick exakta skötselrutiner efter träning med stretch, massage, kyla benen osv. Schemat lades om och upplägget blev annorlunda. Detta gav resultat och han har varit frisk sedan dess och nu är han bättre än någonsin.
 
Vi hann rida en tävling som ingick I DIV 1 där jag och Benny vann individuellt på 68% och satte ett nationellt kval, laget tog silver efter Mantorpsryttarna och vi var kvalade till elit!
 
Benny fick hoppa över första omgången i elit. Jag är så tacksam för att laget varit är för mig och Benny och verkligen förstått att vi inte kan rida honom hur mycket som helst. Det har varit guld värt att vi kunnat styra och ställa lite. Vi var dock med andra omgången som gick i Grums. Vi åkte dagen innan och stallade upp hästarna och bodde på hotell. En riktig höjdpunkt 2015! Roligt att umgås med sitt lag, det är en av tjejerna jag kommit lite extra nära och det är jättekul med tanke på att vi ridit allt utom Lag SM ihop. I finalen debuterade jag och Benny FEI på 58% efter några missar. Laget kom slutligen 4a i elitserien, starkt jobbat för en så pass liten klubb.
 
Nu har vi under senhösten och vintern tränat och tränat och tränat, och wow vad vi har utvecklats sen sista tävlingen! Vi kommer förhoppningsvis kunna leverera till 2016. Benny har aldrig varit fräschare!
 
 
Trusse har även utvecklats massor, han slog rekord i Lätt C på drygt 66% och satte ett kval till ungponny-SM, vi har varit i Kalmar på kvalitetsbedömning och han har blivit allmänt mycket duktigare!
 
Vicke har slagit rekord i Lätt C, 70% på en klubbtävling och han har fått sin första 9;a i en Lätt C.
 
Gin och jag avslutade våran karriär med 72% som rekord för året och vi tog silver i en cup som också blev våran sista tävling. Han flyttade även till Tranås till sin nya tjej som han ska lära upp på samma sätt som han lärt mig. Den ponnyn är verkligen once in a lifetime.
 
Nelson kom även hit som ny i familjen och vi red en Lätt A:2 på 65% och tog brons i KM, och vi red på 66% i Lätt B. Vi har haft våra fighter men nu är vi så mycket vänner som det bara kan bli <3 Förhoppningsvis så är 2016 året vi får skina!