ROBOTHÄSTEN

Det var absolut bland det coolaste jag varit med om! Så. himla. häftigt. Den kände precis vad vi alla hade för typer av hästar, tex Emmas häst skjuter över henne på vänster sida och det kände robothästen, Jonna har en ganska trög häst och det syntes för hon höll om med benen hela tiden osv. Riktigt kul att få "kvitto" på det man misstänkte (och det tränare sagt åt en) att man missade på i sin sits, vem kan ha mer rätt än en robothäst full med sensorer i hela kroppen?
 
 
Man fick först rida fritt, och det var verkligen som ett dataspel! Man såg sig själv rida i skogen och man var tvungen att styra och reglera fart själv, gick även att rida på ridbana. Den var utbildad Grand Prix och kunde verkligen allt! Och den försökte inte förstå, om man inte gjorde precis rätt så sket den i en. En tur på en sån där varje dag hade gjort de flesta ryttarna gott...  I alla fall, efter att man hade ridit fritt och fick lära sig alla knappar på den så satte de på ett program. Då gick hästen av sig självt och jag skulle bara koncentrera mig på min sits. Det fick man göra två gånger om. I mitt första varv glappade tyglarna och jag var på för mycket för skänkeln, plus att jag hamnade lite åt vänster och ibland i bakvikt. I mitt andra varv hade jag jämt stöd i tyglarna, satt på samma punkt hela tiden och var inte på med skänklarna. Så det var bra att det blev så mycket bättre.
 
 
Hästen hade ju inga ben men om man blundade så rörde den sig så likt att det kändes som om man var ute och red, den kunde allt från ökad trav till Piaff och passage. Rörelsemönstret gjorde så att det blev som en äkta häst att sitta på, otroligt stora gångarter bara.
 
 
Här är lite bilder på hästen som är tagen från deras hemsida: www.stjarnbrogard.se
Film kommer upp på min Instagram: noraalund